حول العالم عجائب الدنيا عجائب وغرائب

أشهر بيوت الكارتون اللي اتحولت لحقيقة

إسراء الطيب 

مش كل الناس بتتعامل مع برامج الرسوم المتحركة وأفلام الأنيمشن وشخصياتها إنها مجرد رسمة على ورق وبس، لا في ناس كتير اتحول معاها الموضوع لحالة هوس كاملة وبقوا عايشين في تفاصيل شخصيتهم المفضلة في كل حاجة.

والهوس هنا مش لبس واكسسورات وبس، بعضهم قرر إنه يبنيه بشكل حقيقي، في بناه لهوسه بالشخصية وفي بناه عشان الربع المادي،  ويستفاد من كل محبين الشخصية اللي حابين يتصوروا في بيت زي الكارتون، إحساس إنه دخل جوه الكارتون بنفسه.

بيت سبونج بوب

سبونج من أكتر الشخصيات اللي الأطفال حاليا مرتبطين بيها بشكل قوي، وهو عبارة عن اسفنجة صفرا على شكل بطل الكارتون اللي قلبه ابيض وده بيوقع في مخاطر كتير بسبب صاحب الشغل اللي بيستغله عشان الفلوس وصاحبة العبيط اللي مبيفكرش غير في الأكل، واشتهر بيت الاسفنجة سبونج بشكل الأناناسة الضخمة اللي في وسط البحر وده ألهم مصممين مختلفين في العالم أنهم يكرروا تجربة بيت الأناناسة.

بيت القطة كيتي

القطة كيتي هي واحدة من أكتر شخصيات الكارتون اللي ارتبط بيها جيل التمنينات والتسعينات لحد أول الالفينات، وكانت زي هوس عند كل البنات وكل حاجة مرتبطة بيها وحتى الان لسه منتجات كتير بتنزل على شكل القطة كيتي وبقت علامة تجارية فعلية لكتير من الشركات في الموضة والاكسسوار وغيره، وبالفعل في بنات في اليابان وشرق أسيا حولوا بيوتهم لمتحق كل حاجة مرتبطة بكيتي من حبهم ليها.

بيت فيلم UP

فيلم UPالشهير للزوج الكبير في السن اللي قرر أنه يهرب ببيته بعيد عن جشع جاره رجل الأعمال، وأنه يحقق حلمه هو وزوجته من صغرهم إنهم يوصولوا قمة جبل إيفرست، ببيتهم ويعيشوا هناك، وتبدأ المغامرات لما يكتشف إن  طفل الكشافة جه معاه في رحلته المعقدة اللي اكتشف فيها حيوانات مريبة وغريبة زودت من غرابة القصة وتعقيدها.

بيت ميكي ماوس

ميكي ماوس وحبيبته وقصة حب الطفولة، وبيتهم الوردي المبهج، اللي ول ناس نفذته كانت شركة ديزني ونفذت منه أكتر من نسخة بكل تفاصيله من جوه وبره واتحول لواحد من أجمل المناطق السياحية في عالم ديزني.

وتقدر تتفرج على أشكال من جوه وأشكال بيوت تانية من الفيديو هنا

 

 

 

شير