حقائق غريبة عجائب وغرائب

أغلى وجبة دجاج في العالم

وجبة دجاج بيريس ده تعتبر وجبة الدجاج الأغلى في العالم، بتتقدم في مطعم بدينة تورنوس بفرنسا، وده مطعم فايز بنجمة ميشلان، ودي وجبة بقت حديث السوشيال ميديا بسبب سعرها المبالغ فيه.

مطعم أوكس تيراسيس

دي مدينة صغيرة أوي أو تقدر تقول أنها بلدة مش مدينة موجودة في شرق فرنسا، موجود فيها مطعم “أوكس تيراسيس Aux Terrasses “، وده مطعم حاصل على نجمة ميشلان في المدينة.

وجبة الدجاج الأغلى

عبارة عن طبق محدد من شرايح صدور الدجاج المحمرة في الفرن مع شوية مقبلات زي تبولة بالشعير وبصلة محشوة بصوص المشروم، شرايح الدجاج بطعمها اللذيذ الغني بالعصارة بتتقدم طرية ومتماسكة وبتغطيها طبقة من الجلد البني الغير دهني.

دجاجة بريس أو بيريس

دجاجة بريس اللي بتتكون منها الوجبة دي أغلى دجاجة في العالم، سعر الكيلو جرام منها بيوصل لـ40 يورو ، مايعادل 48 دولار، في محلات باريس، ودي الدجاجة المفضلة لرؤساء فرنسا زي هولاند وماكرون وغيرهم.

مزارع بيريس

دجاج بيريس بيتربى في منطقة بريس التاريخية، بتصدر منها فرنسا حوالي 5 %من انتاجها، والمنطقة فيها حوالي 180 مزرعة، ويقال أن انتاج المزرعة الواحدة في المنطقة بيوصل لـ20 ألف دجاجة سنويًا، طعام الدجاج في المزارع عبارة عن 700 كيلو جرام ذرة و300 كيلو جرام حبوب قمح فوقه 7 % حليب مجفف من غير أي بروتين .

شير