ليه 2017

أفلام رعب غيرت معنى الخوف في 2017

إسراء الطيب 

في الكام سنة الأخيرة بدأت أفلام الرعب تلجئ لمشاهد الدم والعنف وتحاول تقنع الناس إن ده الرعب، لكن الحقيقة إنه بيكون اشمئزاز أكتر من كونه رعب أولا، لكن عدد من الشركات القليلة في هوليود قدر أنها تختار سكة الشركات المنتجة المتوازنة.

والتنافس ما بين الشركات قدر يطلع أفلام رعب مختلفة على مدار 2017 اتنوعت بين الأكشن والبطولة النسائية وبطولة المراهقين، والمشهد المميز إن الدم مكنش العالم الرئيسي فيها.

 

Alien: Covenant

 الفيلم نزل في19 مايو، ومن أبطاله الممثلون: مايكل فاسبندر، كاثرين واترستون، داني ماكبرايد، والفيلم من إخراج ريدلي سكوت، والفيلم بتدور قصته حوالين السعادة والنار الأحداث الغريبة والهجمات المجهولة والمجنونة اللي بتظهر فجاءة وتدور على السعادة ، الفيلم مزج بين الواقع والخيال العلمي في مزيج جديد من العالم الافتراضي. 

The Girl with All the Gifts

الفيلم نجح إنه يوصل لتقييمات عالية من الجمهور، من وقت نزوله في 24 فبراير وكان من ضمن طاقم العمل والتمثيل: سانيا نانوا، جيما ارترتون، جلين كلوز، بادي كونزيدين وهو من إخراج إخراج: كولم مكارثي، والفيلم بطولته من فتاة تحمل كل الهدايا والأخبار السارة لكن وراها قصة مجهولة، قدرت تعمل نقله في أحداث الفيلم، ومن أكتر اسباب نجاحه طريقة السرد والحوار في توصيف الهجين البشري في الحياة البرية.

The Blackcoat’s Daughter

برضو البطلة في الفيلم ده كانت بنت لكن أحداثه كانت مرتبطة بالجانب الدرامي أكتر من الرعب، والفيلم نزل في 31 مارس، وكان من بطولة إيما روبرتس، كيرنان شيبكا، لوسي بوينتون وإخراج  أوز بيركنز، وأحداثة كانت بتدور حوالين شابين في مرحلة المراهقة خرجوا خلال فترة الاستراحة عشان يقابلوا مصيرهم اللي كان فيه كل أنواع الجحيم والمأساة ووصفه النقاد بالأنيق المرعب.

Better Watch Out

الفيلم نزل للسينما العالمية بداية من 6 أكتوبر اللي فات، وبيجمع فريق بطولة شبابية من الممثلين: أوليفيا دي جونج، فيرجينيا مادسن، باتريك واربورتون وهو من إخراج: كريس بيكوفر، وبتبدأ قصته مع حكاية طفل محتاج جليسة أطفال، وتنطلق بعدها المفاجأت المظلمة والمرعبة .

 

 

كلمات دلالية
شير