تكنولوجيا

اختراعات اتعملت بالغلط

إسراء الطيب 

الاختراعات واحد من أهم العلامات اللي بتعبر عن تقدم البشرية وخروجها من مرحلة تطورية لمرحلة تانية، فاللي بيعمل الاختراع سواء اختراع في أله أو اختراع لوسيلة تسهل حاجة تانية في حياتنا بتكون كلها خطوات بتساعد على توفير الوقت وراحة البشرية كلها.

طب هل الاختراعات بتاخد وقت وجهد كبير وتنظيم عشان يقدروا يخرجوا بيها سليمة ومنضبطة فعلا ومتضرش بدل ما تفيد؟ طب أي شروط الاختراع الصح؟ طب هل في اختراعات اكتشفها العلماء بالغلط؟!.. اه دي حقيقة ودي مجموعة من أبرز الاختراعات اللي اكتشفوها بالغلط بالفعل وبقت مهمة جدًا في حياتنا اليومية.

الميكرويف 

اخترعه العالم بيرسي سبنسر، لما كان شغال في شركة رايثيون للبحوث عام 1945، وأثناء يوم عادي في معمله نسي الحلوى في جيبه فلاقاها ساحت، اللي حصل خلاه يفكر كتير من تأثير الحرارة والضغط على الحلوة وقرر يجربها على الفشار.

وبالفعل في 1947 بنى أول فرن ميكرويف لكن وقتها حجمه كان ضخم جدا ما يقارب 750 بوند، غير إن تكلفته وصلت لـ5000 دولار، وبقى متاح للاستخدام المنزلي في 1950 لكن الإقبال عليه مكنش كبير كفاية عشان ضخامة حجمه المبالغ فيها وسعره لكن في عام 1967 توصل العلماء لتطوير جديد للميكرويف بقوة 100 فولت وتكلفة 495 دولار فقط.

أشعة إكس 

في 8 نوفمبر 1895، تعثر أستاذ الفيزياء الألماني ويلهلم رونتجن  أثناء تجربة أنابيب خاصة بالأشعة السينية، وكان بيستخدم معاها أشعة الكاثود باستخدام شاشة الفلورسنت رسمت مع بلاتينوسيانيد الباريوم وأنبوبة كروكس اللي كانت ملفوفة حوالين نفسها ومعاها الكرتون الأسود ولقى فجاءة ضوء أخضر خفيف اوي من الشاشة على بعد حوالي متر وقتها أدرك رونتجن  إن بعض الأشعة غير المرئية القادمة من الأنبوب كانت تمر من خلال الورق المقوى وخلت الشاشة تتوهج، و وجد أنها يمكنها  أن تمر أيضًا من خلال الكتب والأوراق على مكتبه.

واكتشف رونتجن استخدامها الطبي عندما قدم صورة يد زوجته على لوحة فوتوغرافية تشكلت بسبب الأشعة السينية. وكانت صورة يد زوجته هي أول صورة لجزء من جسم الإنسان باستخدام الأشعة السينية. والتي بدورها علقت مصدومة عندما رأت الصورة، قالت “لقد رأيت وفاتي”.

 

البنسلين 

قصة البنسلين منذا بدايتها كانت مقذذة للبعض حيث اكتشفت في مختبر الطابق السفلي من مستشفى سانت ماري في لندن بعد أن لاحظ ألكسندر فليمينج طعام ترك قرب نافذة وتراكمت عليه الملوثات العنقودية وأصبح الطعام بين الون الأزرق والأخضر ونمت البكتريا حول القالب بشكل مرئي، وهنا توصل لخصائص المضادة للبكتيريا لعفن البنسليوم مكتشفا غيرها من المضادات الحيوية للجسم .

البطاطس الشيبسي 

بيصنف التاريخ حادثة اكتشاف الشيبسي بأنها أكتر حادثة الإنسان استفاد منها من غضبة واستفادت معاه البشرية كلها، في عام 1853، في مطعم في نيويورك، عندما اشتكى أحد العملاء من أن البطاطس المقلية بأنها كانت رطبة جدًا وسميكة، فرجعت للطاهي مرة واتنين وتلاتة وده أغضب جدًا الطاهي جورج كروم وقرر غنه يقطع البطاطس رفيعة جدا ويرش عليها بس ملح ويقدمها، وهنا كانت ولادة واحدة من احب الوجبات الخفيفة في العالم.

 

شير