الحياة الشغل

ازاي تتعاملي مع زميلتك المنفسنة

في كل مكان لازم تلاقي زميل ليك منفسن على شغلك، ومابيحبش الخير ليك ابدًا، دي حاجة طبيعية، كل ما هتترقى في شغلك أو تنجح في جامعتك لازم تلاقي حد هينفسن عليك، زالصراحة الشعور بالنفسنة مليان عند البنات دايمًا هتلاقي البنات ما بتحبش حد يبقى أحسن منها، علشان كدا هنقولك على شوية حاجاة تقدري تعمليهامع زميلتك المنفسنة .

التجاهل

حاولي تتجاهليها تماما ماتوقفيش قدام محاولاتها للتقليل منك أو لكسب ود باقي فريق العمل، وكملي شغلك كأنها مش موجودة معاكي في الشغل، ودي حاجة هتغيظها أكيد .

النجاح

ماتتكلميش معاها على النجاحات اللي حققتيها والانجازات اللي حصلت للشغل بسببك لانها أكيد بتكرهليك الخي، فلازم تبقى غامضة قدامها وماتعرفهاش اي حاجة خاصة بشغلك.

الفرصة 

ماتديهاش فرصة أنها تظهر قدام زمايلك في الشغل انها المظلومة، حاولي تتصدي للحاجات اللي بتعملها علشان تكسب تعاطفي باقي فريق العمل.

الحدود

خلي في حدود دايمًا في التعامل معاها وماتصحبهاش وماتديهاش اسرارك ، خليكي وسط دايمًا في التعامل مع كل الناس وخليكي فاكرة ان في فرق بين الصاحب وزميل العمل.

المجاملات 

زميلتك المنفسنة أكيد مش هتظهرلك انها مش بتحبك لأنها شخصية مش واضحة هتظهرلك دايمًا عكس اللي جواها فحاولي تعملي نفسك انك مصدقها وتعاملي معاها بشوية مجاملة علشان مايبقاش في صدام من البداية.

شير