الفورمة

التطور الطبيعي في معايير جمال المرأة من الفرنساوي للكيرفي

 معايير جمال المرأة بتختلف من وقت للتاني، هتلاحظ اختلافات كتير في نظرة الشباب للستات، فساعات هتلاقيها مرتبطة بالأناقة والرشاقة أو حسب طبيعة المكياج والجو العام، علشان كدا هنتكلم شوية على الاختلافات اللي حصلت في نظرة الراجل للبنت الحلوة.

 

المدملكة أو المربربة: زمان كانوا بيهتموا بالست المليانة وكانوا بيسموها مدملكة أو بالعامية المربربة ودي كلمة معناها البنت صاحبة الجسم المليان الناعم، فكان جمال البنت بيتقاس عن طريق  جسمها المليان، مش كدا وبس كان الجمال بيتقاس حسب درجة بشرتها فالبنت الجميلة في نظرهم هي السمراء  اللي شعرها اسود ناعم.

الجسم الفرنساوي: بعدها نظرة الرجالة اختلفت شوية، عن طريق الانفتاح على الغرب وتقاليده وبقى مقياس الجمال مربوط بدرجة النحافة، واشتهرت مقولة جسم فرنساوي، وبقت البنت البيضا  صاحبة الشعر الاصفر والعيون الخضراء هي المطلوبة أكتر من كل الشباب .

الجسم الكيرفي: دلوقت بقى كل الشباب بيهتموا بالجسم الكيرفي، يعني موضة الجسم الميان رجعت تاني وبقت نظرة الشباب للجمال مربوط مع الوزن الزيادة للبنت، وبقى فيه هوس كبير بين كل الشباب بيظهر مع جسم المرأة  الكيرفي اللي مليان منحنيات، واشهر مثال على ده كيم كارداشيان .

شير