الجامعة الحياة

الفرق بين صاحبك الفاشل والدحيح

في كل شلة لازم تلاقي واحد فيهم فاشل والتاني دحيح، هتلاقي واحد بيحاول يخليهم يذاكروا والتاني بيحاول يجرهم لطريق الفشل، دايمًا في صراع بين الأتنين، وباقي الشباب بيتفرج عليهم ويقارن مابينهم، فلو أنت عضو في شلة جديد وعايز تتعرف على الناس وتعرف مين فيهم دحيح ومين فاشل، هنقولك على كام حاجة تعرف بيهم الفرق بين الاتنين:

 الفرق الأول

صاحبك الدحيح دايمًا هيجي في ميعاده لكن الفاشل لازم يتأخر ويعطلك، وده طبع عمره هيغيره أبدًان الدحيح هتظبط عليه الساعة في اي ميعاد عكس الفاشل اللي دايمًا بيتأخر.

الفرق التاني

صاحبك الدحيح مابيشربش سجاير أو أي حاجة تضر صحته لكن الفاشل بيبقى حريقة، في الشرب، بيبثى ضارب الدنيا طناش ومش مهتم بصحته عكس الدحيح اللي صحته أهم حاجة في حياته.

الفرق التالت

صاحبك الفاشل مصاحب كل البنات في الجامعة لكن الدحيح عمره ماكلم أي بنت، الفاشل ده هيمان على روحه وبيحب كل البنات اللي بيشوفها عكس الدحيح اللي واخد الحياة جد ومذاكرة.

الفرق الرابع

صاحبك الفاشل دايمًا موجود في كافتيريا الجامعة مع الشلة الفاسدة بتاعته، لكن الدحيح دايمًا في المكتبة أو المدرج بيذاكر أو بيراجع دروسه، أو بيحضر للمحاضرة اللي جاية علشان يبقى جاهز فيها.

الفرق الخامس

صاحبك الفاشل دايمًا هيبقى قاعد مع الشلة في أخر المدرج بيهرجوا ويهزروا مع بعض وضاربين الدنيا طناش لكن الدحيح هتلاقيه حاجز مكان في أول صف مركز مع الدكتور في اللي بيقوله.

شير