سينما ع السريع

بعد نهاية الطوفان .. مسلسلات صدمت الجمهور بنهايتها

جدل كبير اثاره مسلسل الطوفان بعد عرض الحلقة الـ46 والاخيرة منه على قناة «dmc» واللي اتعرضت امبارح، فكانت النهاية صادمة لناس كتير، في الوقت اللي شافته ناس تانية أنها نهاية عادلة وصحيحة لكل الطمع والجشع اللي كان في المسلسل.

نهاية المسلسل

المسلسل خلص بموت معظم أبطاله، فكل أبطال المسلسل انتحروا، بعد قتل والدتهم، ودي نهاية بتختلف شوية عن نهاية الفيلم المأخوذ عنه المسلسل، فكمال الابن الاكبر اللي كان بيجسد شخصيته فتحي عبد الوهاب قتل زوجته وقتل نفسه بعد ما سرب الغاز في شقته وفجرها، وحنان اللي كانت بتقدمها روجينا قطعت شرايين أيديها، وداليا اللي كانت بتجسد شخصيتها أيتن عامر سممت زوجها وسلمت نفسها للبوليس علشان تتعدم.

عمر أو أحمد زاهر والحاج خالد أو ماجد المصري زوج أخته الكبيرة قتلوا بعض بالرصاص، ومافضلش في العيلة غير الأخت الكبيرة والأخ الصغير اللي ما شاركوش في جريمة قتل الأم .

أبطال المسلسل

مسلسل الطوفان كان من بطولة ماجد المصري، وأحمد زاهر، وروجينا، وأيتن عامر، ومحمد عادل، وإيهاب فهمي، وفتحي عبد الوهاب، ووفاء عامر، ورامي وحيد، وروجينا وعبير صبري، وعدد آخر من النجوم، و من تأليف بشير الديك، وسيناريو وحوار محمد رجاء، ومن إخراج خيري بشارة.

مسلسلات صدمت الجمهور بعد عرض نهايتها

مسلسل الطوفان مش المسلسل الوحيد اللي صدم جمهوره بعد عرض نهايته ففي مسلسلات كتير صدمت الجمهور بعد عرض نهايتها زي مسلسل الأب الروحي اللي اتقتل معظم أبطاله واللي كان بيتعرض على قناة دي أم سي برضوا .

ومسلسل الخروج اللي اللي خلص على فشل ظافر العابدين في انقاذ درة من الموت ده غير وفاة علا غانم في الحلقة القبل الاخيرة، وزي مسلسل 7 ارواح للفنان خالد النبوي اللي خلص على وفاة خالد النبوي والفنانة رانيا يوسف وغيرهم كتير من المسلسلات اللي صدمت الجمهور في نهايتها.

شير