اغرب الصور عجائب وغرائب

تعرف على ظاهرة قوس الضباب النادر

إسراء الطيب

بدأ فصل الشتا وبدأت معاه معجزاته والحاجات اللي بتيجي كل كام سنة ونادر لما نشوفها بسهولة، الناس كلها متعوجة بعد المطر إنها تشوف قوس قزح لكن اللي مش كتير من سكان العالم محظوظ غنه يشوفه هو قوس الضباب.

يعني أي قوس ضباب هو واحد من من الظواهر الطبيعة اللي بتحصل في الشتا، لكن صعب شويتين إنك تصوره لأنه بيتطلب منك مش أقل من يوم كامل عشان تقدر تصوره وده اللي قدر يعمله مصور هاو في اسكتلندا اسمه سيلفان باكلي.

عشان يقدر سيلفان إنه يصور القوس قضى ليلة كاملة مقيم فوق واحد من مرتفعات اسكتلندا في انتظار الشمس لتشرق، حوقدر  يرصد الظاهرة  “قوس الضباب” المعاكسة لشكل قوس قزح، حيث يفتقد القوس للألوان ويظهر باللون الأبيض.

أشار  أيضًا إلى أن رصد الظاهرة الطبيعية  من الممكن أن لا يتمكن الشخص من رؤية القوس الأبيض في حال جاءت أشعة الشمس من خلفه، ويتشكل “قوس الضباب” بواسطة انكسار ضوء الشمس وانعكاسه على قطيرات الماء الدقيقة المكونة للضباب، بدلا من قطرات المطر.

 

وجراء قطرات الماء الصغيرة يظهر “قوس الضباب” باللون الأبيض وفي أطرافه الخارجية يظهر اللون الأحمر، وتظهر بعض الزرقة في أطرافه الداخلية.

والمصادفة اللي صرح بيها المصور لموقع ميرور البريطاني إنه كان مقضي الليلة على المرتفعات عشان يرصد الشمس وهي طالعة لكن وجد مصادفة شكل القوس الأبيض اللي واخد نفس إنحناءه قوس قزح مع إنحناءه لكن بدون ألوان.

كلمات دلالية
شير