المشاهير

توقع الفنان الفايز بلقب الجولدن جلوب 2018

إسراء الطيب

بدأ السباق الفني في هوليوود على أفضل أفلام ونجوم سنة 2017، والمنافسة السنة دي قوية جدًا بين الفنانيين خصوصا إن في أفلام كتير تم استبعادها بشكل صدم الجمهور والفنانيين من مسابقة جولدن جلوب، وأفلام كان متوقع إنها تكون في قمة الترشيحات ومدخلتش قايمة التنافس بأي شكل.

المفروض إن الفائزين في كل تخصص هيتم الاعلان عنهم يوم 7 يناير 2018، وسط حفلة ضخمة العالم كله بيراقبها، ومن أكتر الأفلام اللي اتصدم الجمهور إنها مدخلتش المسابقة كان فيلم “wonder woman” اللي وصل لقمة الإيرادات العالمية تمع اقترابه من مليار دولار، وهو واحد من أعلى 5 أفلام إيرادات في 2017.

ومن أبرز الانتقادات اللي اتوجهت للقايمة الاساسية للمرشحين إن مترشحش فيها ولا مخرجة على الرغم من وجود أفلام قوية ليهم السنة دي، ومش بس كده ممثلين كبار مترشحوش من ضمنهم جينفر لورانس صاحبة الجوايز الكبيرة رغم قوة فيلمها «Mother» وبرضو خرجت بره السباق كيت وينسلت رغم قوة فيلمها «wonder wheelS» السنة دي

  

ومش بس كيت وجينفر، المفاجأة الأضخم هو عدم ترشيح أقوى فيلم في 2017 والحاصل على لقب مليار وربع دولار عالميًا، وهي الممثلة إيما ستون صاحبة فيلم الجميلة والوحش .
وبيتنافس على جائزة أفضل مخرج جيليرمو ديل تورو عن فيلم «The Shape of Water»، ومارتن ماكدونا عن فيلم «ThreeBillboards Outside Ebbing, Missouri»، وكريستوفر نولان عن فيلم «Dunkirk»، وريدلى سكوت عن فيلم All The Money in the World، وستيفن سبيلبرج عن فيلم «the post».
 
عن جايزة أفضل فيلم بيتنافس افضل فيلم درامى  «اتصل بى باسمك» و«dunkrik»، و«شكل الماء» و«المنشور»three billboards outside of ebbing، أما الافلام المرشحة لجائزة افضل فيلم كوميدى او موسيقى فهى «The Disaster Artist»و «getout»، و«The Greatest Showman» و«I, Tonya»، و«Lady Bird». 
وعن جايزة أفضل ممثل لفيلم درامي   تيموثى تشالامت عن دوره فى فيلم «call me by your name»، دانيال داى لويس عن دوره فى فيلم «Phantom Thread»، توم هانكس عن دوره فى فيلم «the post»، جارى اولدمان عن دوره فى فيلم darkest hour، ودينزل واشنطن عن دوره فى فيلم «Roman J. Israel, Esq».
 
افضل ممثل فى فيلم موسيقى و كوميدى فهم ستيف كاريل عن دوره فى فيلم «Battle of the Sexes»، وأنسل الجورت عن دوره فى فيلم «Baby Driver»، وجيمس فرانكو عن دوره فى فيلم «The Disaster Artist»، وهيو جاكمان عن دوره فى فيلم «The Greatest Showman» ودانيال كالويا عن دروه فى فيلم «get out».
أما أفضل ممثلة لفيلم درامي جيسيكا تشاستين عن دورها فى فيلم «Molly’s Game»، وسالى هوكينز عن دورها فى فيلم «The Shape of Water»، وفرانسيس ماكدورماند عن دورها فى فيلم «Three Billboards Outside Ebbing,Missouri»، وميريل ستريب عن دورها فى فيلم «the post»، وميشيل ويليامز عن دورها فى فيلم «All the Money in the World».
 
اما المرشحات لجائزة افضل ممثلة فى فيلم موسيقى او كوميدى جودى دينش عن دورها فى فيلم «Victoria & Abdul»، ومارجوت روبى عن دورها فى فيلم «I, Tonya»، وسيرشا رونان عن دورها فى فيلم «Lady Bird»، وإيما ستون عن دورها فى فيلم « Battle of the Sexes»، وهيلين ميرين عن دروها فى فيلم «The Leisure Seeker».
شير