عجائب وغرائب

ليلة واحدة في فندق تساوي ثمن عربية مرسيديس

إسراء الطيب 

لما بيفكر الرؤساء أو مشاهير العالم أنهم ينزولا في أوتيل أو أي فندق، بتكون في مواصفات خاصة للفندق ده، بناء عليه في رجال أعمال نفذوا فنادق بأرقام فلكية في اليوم الواحد وجه خلاها فنادق لأغنى الأغنياء وبس.

الفندق الواحد تعدي في الليلة 80 ألف دولار أمريكي يعني توصل الليلة بالمصري هناك مليون دولار، عشان تقضي لليلة واحدة في أوضة من أوض الفندق ده، بالرفاهية اللي ممكن تتخيلها فيه، وممكن نشوف هنا مجموعة من الفنادق دي اللي أمريكا بتستحوذ على أغلبها، واللي الحجز فيها بيكون مسبق كمان.

Grand Penthouse

الفندق موجود في نيويورك، أمريكا، والليلة الواحدة فيه بتوصل لـ86 ألف دولار، والجناح بتتكون من دورين، وقد أعيدت تسميته بأنها أضخم جناح في نيويورك، وتمن الشقة 60 مليون دولار أمريكي، ومساحتها   (12،000 قدم مربع) وفيها خمس غرف نوم، دوبلكس  مع غرفة معيشة كبيرة، بيانو كبير، سطح بمساحة 2،500 قدم مربع وتراس، وخدمة الطهاة الخاصة بفندق جان جورج.

 

Royal Penthouse

بيطلق عليه جناح النخبة لآن اغب اللي بيستضيفهم بيكونوا شخصيات هامة جدًا سواء بقى في الرياضة السياسة الأدب وغيرهم من الرؤساء، زي كلينتون وبيل جيتس، مساحة الجناح 18 الف قد مربع، وموجود في جنيف وفيه 12 غرفة نوم غير أماكن الاجتماعات والمصاعد والطبخ وصالات الألعاب والأبواب المدرعة والشبابيك اللي من ازاز ضد الرصاص، وسعر الليلة الواحدة فيه 59 ألف دولار أمريكي.

Delana Hilltop Estate

الفندق موجود في جزيرة منفصلة ، والليلة الواحدة فيهم بتكلف 55 ألف دولار أمريكي، و تعتبر ديلانا هيلتوب زي  مخبأ استوائيا فوق منظر جبل معزول عن الناس في في مدينة لوكالا، ومحاط بشواطئ الرمال البيضاء وبساتين جوز الهند و الغابات المطيرة. يملكها مؤسس ريد بول ديتريش ماتيسشيتز.

The Royal Villa, Grand Resort Lagonissi

يطل  الجناح الفاخر اللي الليلة الواحدة فيه بتكلف 50 ألف دولار أمريكي على حافة بحر إيجه أو زي ما بيتسمى النهر الأثيني، وموجود فيه تلت غرف نوم وحمامين واحد داخلي والتاني خارجي وحديقة خاصة ومنطقة للتدليك وصالة جيم وتنقلات بالليموزين والطيارة الهيلكوبتر.

شير