حول العالم عجائب الدنيا عجائب وغرائب

مدينة في البحر والتانية في الصخر عجايب المدن المدفونة

المدن المفقودة

إسراء الطيب 

مدن كتير حول العالم كله مشفعتش ليها جمالها ولا حلاوتها اللي كانت عليها زمان عشان تفضل مكملة لحد دلوقتي منها اللي اتهجر ومنها اللي اتنسى ومنها اللي عوامل الطبيعة خلتها ادفنت في البحر أو الصخر واتحولت لمكان مهجور مرعب.

بعض الأماكن دي لسه في ناس بتزورها، وفي أماكن تانية اللي اكتشفها الرحالة والاثريين في اخر عقدين بدأ الناس يزروهم اكتر ويتعجبوا ازاي المدن دي كانت مدفونة ومجهولة في عمق البحر.

مدينة البتراء

تم اكتشافها للمرة الأولى  عالميًا في القرن الثامن عشر ميلاديًا، والعجيب فيها مش مجرد معابد منحوته في ضخور لكنها ضخور من نوع نادر بلون وردي بيختلف مع درجات إضاءة الشمس وإنعكاسة عليها، والنوع النادر ده موجود في الأردن وقدر في فترة قليلة يكتسب شهرة عالمية تضاعفت مع بداية الألفية التاني، وبدأ السياح من كل مكان في العالم يزوروها.

 أنكور Angkor

تعتبر  المدينة صاحبة أكبر نصب ديني في العالم ومكانها في كمبوديا وفيها حوالي 1000 معبد مختلف الأشكال والتصاميم والغرض من تنفيذه، ومكانها الاساسي ده السبب الأكبر إنها تجذب انتباه السياح في العالم كله، لآنها موجودة فعليا وسط الغابات وتحت الأشجار بشكل عجيب، يعني عادي تلاقي مدخل المعبد تحت جزع ضخم لشجرة عملاقة، غير البحيرة الكبيرة اللي بتغذي الغابات والمناطق الزراعية اللي حوالين المعبد.
مدينة أسد بحيرة كوييانداو، الصين
المدينة الصينية العجيبة في شكلها وتفاصيل تمصميمها المعقدة في قاع بحيرة كوييانداو ، تفاصيل صعب تصدق إن المدينة دي كانت موجودة سنة 25 ميلاديًا، وفضلت في قمة ازدهارها لحد عام 200 ميلاديا، بمساحتها الضخمة اللي قدرها الاثريين أنها حوالي 62 ملعب كرة قدم، تخيل مكن تكون قد اي غير أنها على عمق من 25 ل30 متر تحت الماية، وده كان سبب قوي عشان تتسمة بحيرة الالف جزيرة.

Craco, Italy

كراكو هي مدينة أشباح زي ما سماها السكان المحللين هناك  في مقاطعة ماتيرا، في منطقة باسيليكاتا الجنوبية الإيطالية. البلد اتهجرت بالكامل بسبب سلسلة كوارث طبيعية ضربتها خلت كل السكان سابوها إلا أن المنطقة رجع اكتشافها من جديد واتحولت لمنطقة جذب سياحي قوي وبقت واحدة من أبرز المعالم السياحية الايطالية.

وممكن تتفرج على مدن تانية اكتشفها الاثريين من هنا

شير