حول العالم عجائب الدنيا عجائب وغرائب

مش هتصدق عمره كام .. أطول طفل في العالم

هتقول ايه لو عرفت ان فيه طفل طويل جدًا بشكل مبالغ فيه، وهتستغرب كمان لما تعرف عمر الطفل الهندي اللي طوله اقل من المترين بـ2 سم، وده عكس المعروف لنا يعني من الطبيعي ان الاطفال في سنه بيبقى طولهم متر أو أقل بكام سنتيمتر أو أكتر بكام سنتيمتر، بس الهندي كاران سينت حاجة تانية خالص.

الرقم القياسي

كاران اللي عمره 8 سنين كسر الرقم القياسي لأطول طفل في العالم بطول وصل لـ198 سم، يعني ضعف طول كل اصاحبه اللي في سنه، مش كدا وبس كاران كان دخل موسوعة جينيس بعد ولادته كأطول وأثقل طفل في العالم علشان وزنه كان 7.8 كجم بطول 63 سم .

موسوعة جينيس

مش كدا وبس كاران دخل موسوعة جينيس مرة كمان وهو عنده خمس سنين، كأطول طفل في العالم، ده غير ان طول والدته شويتلانا اللي فازت قبل كدا بلقب أطول امرأة في الهند بطول وصل لـ218.44 سم ، واللي بتلعب كرة السلة .

والدة الطفل 

شويتلانا أم كاران أطول ست في الهند، كانت بتحب كرة السلة وشاركت في دورة العاب الكومنولث في نيودلهي لكرة السلة في سنة 2010، ده غير أنه مثلت الهند في كذا مباراة دولية.

بلد العجايب

معروف أن الهند بلد العجايب فيها حاجات غريبة بتحصل، بتعتبر تاني أكبر شعوب العالم طول شبكة الطرق فيها بتعادل الدوران حول الارض 117 مرة مش كدا وبس فيها اكتر من حاجة عجيب وغريبة.

شير