اغرب الصور عجائب وغرائب

منزل داخل الجدارن وأخر في حفرة أغرب بيوت العالم

إسراء الطيب 

الناس بتدور على الخصوصية في بيوتها قبل كل شئ وده بيخليلها تدور على الخصوصية والراحة دي بكل شكل ، فهتلاقي ناس بتروح للمدن الجديدة وناس تانية بتفكر في الكمبوند والمناطق السكنية اللي مفيش فيها سكان كتير، وناس بتفكر في المدن اللي عليها أسوار وأمان.

لكن في ناس تانية حدود الخصوصية عندها عدت كل ده وبدأت تفكر أزاي ممكن تهرب من كل البشرية وتستقل بحياتها بعيد عن تدخلاتها وازعاجها وكل المعاناة اللي بيعيشوا فيها ليل نهار بسبب تحكمات البشر في حياتهم.

أمتى آخر مرة فكرت تعمل حاجة مجنونة ومحدش وقفك وقالك الناس هتقول أي، أنت عايش في وسط الناس والمجتمع والطبيعة البشرية والخ..؟، فكرت قبل كده تعيش بعيد عن كل الناس دي وتاخد الناس المهمة عندك بس، أنت مش لوحدك في ناس تانية غيرك فكرت وقدرت تحوش وتنفذ البيوت دي بيوت مخفية عن العالم كله، ممكن لو بطيارة من فوق متاخدش بالك أن البيت ده موجود.

البيوت دي اتميزت بأكتر من حاجة أول حاجة أن البيوت خاصة جدًا ومش سهل أنك تعرف المدخل الرئيسي ليها منين، إنها منظر جمالي للناس اللي بتقدر تاخد بالها من وجودها، إنها فريدة من نوعها حرفيًا ومفيش منها اتنين في البشرية كلها وتقدر تتفرج على النماذج دي في الصور والفيديو دول…

منزل في قلب الصخور

 

منزل الأدغال

 

منزل قلب الجبل 

منزل حفرة الدش

 

منزل النبتة الجبلية 

شير