الحياة سينجل

وأنت بايت عند قرايبك ؟! ليه مش بتعرف تنام؟

وأنت بايت عند قرايبك ؟! ليه مش بتعرف تنام؟

كلنا بنعاني من المشكلة دي , وهي ان احنا لما بنكون مسافرين عند اي حد من قرايبنا وبنضطر نبات هناك مش بنعرف ننام عندهم وخصوصا في اول ليلة لينا عند قرايبنا , وحتى لو عرفنا ننام هنلاقي نفسنا على طول بنقلق كل كام ساعة او بننام ونصحى بدري اوي مع اننا سهرنا كتير اليوم ده , طيب ليه ده بيحصلنا؟! وايه تفسيره العلمي؟!.

وأنت بايت عند قرايبك ؟! ليه مش بتعرف تنام؟ النوم خارج المنزل 

نشر موقع “the conversation” دراسة تمت على 35 شخص بيتمتعوا بنفس الظاهرة وهي عدم القدرة على النوم خارج المنزل , وأثبتت الدراسة دي أن الاشخاص اللي بيناموا بره بيوتهم مش بيتمتعوا بنوم عميق في الليلة الاولى ولكن بتقل الظاهرة دي تدريجيا كل ما طولت مدة بقاء الشخص في نفس المكان.

3

إعلان

وأنت بايت عند قرايبك ؟! ليه مش بتعرف تنام؟ الفص الأيمن 

يشير المقال إلى أن مخ الإنسان ينقسم إلى فصين أيسر وأيمن، الفص الأيسر فيه مراكز مسؤولة عن معالجة اللغة، والأيمن فيه مراكز مسؤولة عن معالجة الحس المكاني ومعالجة كل ما يتعلق بالبيئة المحيطة وبيقول العلماء اللي قاموا على التجربة دي ان الفص الأيمن للمخ بيفرز إفرازات للأجهزة الحسية للجسم بأن المكان الغير مألوف ده مش أمان علشان كده بتفضل أجهزة الجسم متنبهة لفترة من الوقت لحد ما يفرز الفص الأيمن إفرازات حسية تانية بتؤكد أمان المكان.

1

وأنت بايت عند قرايبك ؟! ليه مش بتعرف تنام؟ القلق 

افرازات المخ اللي بنتكلم عنها دي ارجع العلماء سببها إلى زيادة عامل القلق اللي بيصيب الانسان في أول يوم بيبات فيه في مكان بره البيت ولكن الافرازات دي بتقل كل ما طولت مدة البقاء في المكان وده لان افرازات المخ بتقل كل ما زاد الاحساس بالامان واللي بيزيد كل ما قل الاحساس بالقلق.

4

إعلان