الجواز

5 أسباب تخلي جوازك فاشل منهم العيال

إسراء الطيب

ناس كتير بتذم في الجواز وبتضرب نفسه 100 جزمة وليهمم تجارب سلبية مخلياهم كارهينه على اللي عايز يتجوز وبيقفلوا حتى نفس اللي يفكر، طب فكرت قبل كده قبل ما تدخل برجلك اليمين تعرف أي أكتر الحاجات اللي بتخلي الجواز يفشل ولي ؟ بص الوضع بيختلف من بيت لبيت وكل بيت هتلاقي فيه مشاكله وارفه بس خلينا متفقين إن في كام نقطة كده تحس إنها اساسيات بتلاقيها ورا كل مصيبة منورة.

التوقعات 

كل طرف بيتوقع من الطرف التاني حاجات كتير جدًا وبينسى إن اللي قدامه بني أدم طبيعي بينسى ومش كامل وكله عيوب وفيه العبر، وإن كل واحد يعتمد على نفسه في تحقيق اللي نفسه فيه وميريجش أوي على الطرف التاني عشان يعرف يتعايش وتعدي على خير.

عدم التفاهم 

إن كل واحد يكون دماغه في طرف وحتى مش مدى نفسه فرصة إنه يسمع الطرف التاني ده بيقول أي ولا بيحكي أي اللي هو هتخانق وبس ومش مهم اي حد تاني غير رأيي وبس.

واحد يترمي الحمل كله عليه 

إن الزوجة او الزوجة يكون حاطط إيده في المية الباردة وكل حاجة بيعملها فرد واحد بس في البيت وده بقى لما بينفجر بتبقى خلصت والجوازة بتقف لحد هنا

العيال في الأول 

الأطفال مفيش خلاف عليهم إنهم أحباب الله وإنهم من نعم ربنا، لكن في بعض الحالات الموضوع بيتحول عكسي، ووجودهم في اول الجواز بيقلب لمشاكل كتير لان الزوجة مش بتقدر تكون مهتمة بنفسها وشغلها وبيتها وكل حاجة 24 ساعة وشكلها بتتغير والزوج مش دايما بيراعي كل ده، بالتالي بيحصل المشاكل

 الغيرة الزايدة والشك

مجرد ما الثقة تقع ما بين الطرفين كل حاجة بتتطلب والحياة بتتحول جحيم

شير