الجامعة الحياة المدرسة

أطعمة هتخليك تركز قبل الامتحانات

فترة الأمتحانات دي فترة مهمة بيمر بيها كل طلاب الجامعة والمدارس اللي بيزودوا فيها مذاكرتهم للمواد الدراسية علشان يبقوا مستعدين للامتحانات وعلشان يجيبوا الدراجات اللي هما نفسهم فيها، علشان كدا هنحاول نتكلم عن الأكل والمشروبات اللي هتزيد من التركيز خلال فترة الامتحانات

السمك

ده أول واهم حاجة خصوصًا السلمون والسردين أو الماكريل دي حاجات بتحتوي على بروتين وأوميجا3 ودي حاجات مفيدة للدماغ، يعني وجبة رنجة أو سردين مع خبز قمح دي حاجة هتساعدك كتير.

زبدة الفول السوداني

بتحتوي على دهون صحية وبروتينات كتير بتساعد على التركيزده غير انها من اسهل الأطعمة هتقدر تاخدها معاك في كل مكان زي المكتبة أو الجامعة أو اي حتة انت عايزها.

الشاي الأخضر

الشاي الأخضر بيعتبر البديل لكل الخيارات المطروحة قدامك من المشروبات عالية الكافيين زي القهوة وغيرها بيوفر لجسمك مضادات الأكسدة وبيساعد على التركيز ومش هيخليك تحس باي إرهاق.

الفواكة 

الفواكة الداكنة زي التوت وغيرها بتحتوي على مضادات أكسدة هتساعد جسمك كتير، ولو أنت محتاج لزيادة سكر لجسمك فالفاكهة هتبقى أحسن خيار ليك واحسن من الشوكولاته أو اي حاجة تاني.

البيض

لازم تعرف ان بيضة واحدة بتحتوي على مواد غذائية حيوية وعلى بروتينات مفيدة ليك ولجسمك ده غير فيتامين B12 اللي بيساعد على تحويل الجلوكوز لطاقة في الجسم.