في , ,

سيلفي تشينو .. سيلفي بصورتك على وش فنجان القهوة

السيلفي جنن كل الناس، عالم التصوير اللي انتشر في الفترة الاخيرة حصله تطور كبير، لدرجة خلت مقهى في لندن يقدم خدمه لزباينه بفنجان قهوة سماه سيلفي تشينو، وهو عبارة عن قهوة فيها رغوة بتحمل صورة الزبون، والخدمة دي بقى أول مكان في أوروبا يقدم الخدمة دي.

الحكاية 

إعلان

مقهى تي تيراس في شارع أو كسفورد حاليًا بيتعبر أول مكان في أوروبا بيقدم خدمة السيلفي تشينو اللي هتخليك تطبع صورتك الشخصية على الرغوة الموجودة على سطح فنجان القهوة .

سيلفي تشينو 

إعلان

العملية دي مش هتستغرق وقت أكتر من 4 دقايق بس، هتبعت صورتك عبر تطبيق واتس آب وهتختار مابين فنجان كابوتشينو أو شوكولاته سخنة، بعدها هيتم تحميل الصورة على ماكينة فيها طابعة خاصة، بيتحط الفنجان تحتها وبيتم مسح الصورة ضوئيًا علشان تظهر على الرغوة العلوية في الفنجان، عن طريق ألوان صناعية عديمة النكهة.

سعر الفنجان

إعلان

الفنجان سعره حوالي 6 جنيه إسترليني أو 7 دولار ونصورغم ان سعره غالي بس عليه اقبال كتير من الأوروبيين اللي بيجيوا من كل مكان ومعاهم صورتهم الشخصية على موبايلتهم .

انتشار الفكرة

خلال 3 ايام بس من تدشين خدمة سيلفي تشينو قدر المقهى أنه يبيع أكتر من 400 مشروب خصوصًا بعدما انتشر هاشتاج سيلفي تشينو على مواقع التواصل الاجتماعي في بريطانيا.

ما هو تقييمك؟

100 نقطة
Upvote Downvote

تطبيقات هتختفي من جوجل بلاي

حيل عملية تقولك ازاي تتعامل مع مديرك العصبي