حقائق غريبة عجائب وغرائب

ليس للاكل فقط .. استخدامات غريبة للبيض

إسراء الطيب

التجربة دايما بتكون أكتر أجابة واقعية عن أغرب اسئلة بتيجي في دماغنا أو بيسألها الأطفال، من ضمن الاسئلة الغريبة دي،  لي البيض ما بيتزرعش؟! طب هيحصل أي لو زارعنا البيض طب قشر الموز لي مش بيتاكل، طب مكن نستفيد منه بأي؟

كل الاسئلة دي بتيجي في بالنا لو قعدنا نفكر في كل حاجى زاي نستخدمها وأي مينفعش، ومين اللي حدد كل حاجة نستخدمها ازاي، من التجارب اللي اتنشرت بالفعل عن أغرب استخدامات البيض.

ملمع للجلود والمجوهرات 

البيض واحد من أغرب المنظفات فاعلية اللي توصلوا ليها بره بالذات مع تنضيف الجلود والمجوهرات، بتجيب مضرب يدوي او كهربا زي ما تحب وتضرب بيضة كويس جدًا بعدين تجيب قطنة أو قماش قطن تلمسها في السائل وبعدين تمسح بيها الجلد، وده بيرجع للعنصري الكبريت الطبيعي اللي في اليض اللي بيشتغل على عملية الاكسدة ويرجع الحاجة تلمع تاني.

مادة لاصقة

يمكن استعمال البيض من الثلاجة كمادة لاصقة، وده في حالة إن اللاصق اللي عندك على وشك انه يخلص خالص، بتخلطه بالبيض،   لآن نسبة اللزوجة اللي فيه عالية لدرجة تساعدك على لزق الورق بسهولة، وده بينفع في حالات الطوارئ لكن لسه متعملش لازق رسمي متصنع من البيض، والتجارب لسه شغالة.

بيدي طعم للقهوة

بعض الدول من الناس اللي بتقدس القهوة بيحبوا يجربوا معاها كل حاجة، طحنوا المرة دي مع حبيبات القهوة نفسها قشرش بيض مفروم، والنتيجة كانت غير متوقعة وطعمها كان حلو، ومن عجايب القهوة برضو إن أغلى نوع فيها هو مخلفات أنواع معينة من الفيلة بياخدوها ينشفوها ويطحنوها وسعر الفنجان منها غالي جدًا.

سماد طبيعي 

اتنفذ بالفعل في اكتر من تجربة ومتصورة بالفيديو نتيجة زراعة البيضة على بعضها في تربة قصرية زرع، حتى ممكن اللي عندك في البيت في البلكونة، ولقوا سواء البيضة كاملة أو قشرها بس في الحاليتن بيتشغل كمعملية سماد طبيعي للتربة ويحفظها على التخصيب ومش بس البيض ولا قشرة لاقشر الموز كمان بقى يستخدم كسماد للتربة عشان كمية المعادن والماغنسيوم اللي بتكون فيهم.