تكنولوجيا

5 خفايا لا تعلمها عن موبايلك 

مع الثورة التكنولوجية اللي حصلت السنين الأخيرة ومع الانتشار الكبير اللي بيحصل في مجال سمارت فون، كتير مننا مايعرفش كل المميزات الموجودة في موبايله، وهي مزايا يقدر يستغلها بشكل كبير، وهي حاجات مابتخلكش تستخدم موبايلك بشكل أحسن.

الوضع الأمن 

الوضع الآمن أو الـ safe mode بيبقى ضروري لمعالجة أي غلط يحصل في موبايك أو إزالة أي تطبيق بيتعارض تشغيله مع قيام الموبايل لكل مهامه بكفاءة، الوضع ده تقدر توصله عن طريق الضغط المطول على زر التشغيل.

استنساخ التطبيقات 

فيه قايمة خيارات اسمها استنساخ التطبيقات هتقدر من خلالها نسخ أي تطبيق بضغطة واحدة على زر واحد ودي حاجة هتسهل الأمورلكل اللي عايز يدخل موقع واحد عن طريق أكتر من حساب.

المسح الضوئي

عملية المسح الضوئي بتم لاي شيء من غير تعب بكاميرا الموبايل، عن طريق تطبيق مخصص لده مش كدا وبس هتقدر ترسل اي معلومة بدقة متناهية ومن غير الحاجة لإعادة الكتابة مرة تانية .

الميزان 

الموبايل بتاعك ممكن يتحول لميزان يقدر يوزن أي حاجة صغيرة من خلال تطبيق بسيط بيقدر يعرف أوزان الأحجام الصغيرة ومش هيبقى فيه تعب في الموضوع ده خالص .

فتح نافذتين في وقت واحد

هتقدر تفتح نافذتين في وقت واحد علشان تقرأ أي موضوع فلو موضوع محتاج ترجمة وهتقدر توصل للترجمة من غير اي ارهاق ودي خاصية متاحة في أغلب الموبايلات .